Auto poleerimine kodustes tingimustes

14.03.2017
Auto poleerimine kodustes tingimustes

Kas auto poleerimine on vajalik?

 

 

 

 

 

 

Millal tekib vajadus auto poleerimise järgi?

Paljud meist on näinud piltidel, messidel ja ka tänavatel ilusaid edevaid autosid. Kuid mis on see, mis teeb auto värvkatte nii meeldivaks? Selle saladus on nii värv kui ka autovaha. Kui Teil on vanem auto, siis on võimalik muuta masina välimus uue auto sarnaseks.

Vanema auto puhul tuleb tähele panna auto värvkatte seisukorda. Kui auto on ka pärast puhtaks pesemist tuhmivõitu, siis võib olla käes hetk, kus võiks hakata poleerimise peale mõtlema. Eriti hästi pleegivad punased autod. Selle põhjus peitub füüsikas. Kuna punane värv kiirgab kõige rohkem, siis punane värvkate võtab vastu kõige rohkem päikesevalguse kiirguseid.

Punane pleekinud Vauxhall Vectra
 
 
Punase värvi taastamine auto poleerimise teel
 
 

Kas ma saan ise kodustes tingimustes autot poleerida?

Kindlasti saab, kuid siinkohal tuleb eelnevalt põhjalik kodutöö ära teha. Poleerimisega on teatud ohud, millest tuleb teadlik olla. Esimest korda, ilma et kõrval seisaks kogenud poleerimisekspert, võib juhtuda, et osad kohad saavad liiga sügavalt poleeritud. Lõpptulemusena võib juhtuda, et tuleb ette võtta auto täielik ülevärvimine. 

Värvkatte asetused
 
 

Ainult lakikiht

Ülemisel pildil on näide sellest, millest auto värvkate koosneb. Kui autot poleerida, siis tegelikult poleeritakse ainult pealmist lakikihti. Kui liiga hoogu sattuda, siis võib juhtuda, et jõutakse värvikihini või isegi krundini välja ja selle tulemusena rikutakse kogu värvkate. Sellepärast ei soovitata omal käel poleerimisega tegeleda.

Auto poleerimine
 
 

Ikkagi tahaks ise autot poleerida ja kätt proovida!

Kui on olemas suur tahe ja soov, siis oleks patt seda maha suruda.
Esmakordselt ning iseseisvalt autot poleerima hakates on vaja:

1) Vana autot, millest pole kahju
2) Puhastava toimega autošampooni (ei tohi sisaldada vaha)
3) Pigieemaldusvahendit
4) Puhastussavi (clay bar)
5) Seadet, millega mõõta värvi paksust
6) Poleerimismasinat
7) Erinevaid poleerimiseks mõeldud kettaid ja pastasid
8) Auto poleerimise oskust
9) Autovaha

1) Vana auto: Alati on võimalus eksperimenteerida mõne sõbra/tuttava auto peal, juhul kui omanik on sellega nõus. Eestlastel on ütlus "esimene läheb ikka aia taha." Esimeseks eksperimendiks võib soetada soodsalt vana auto. Peamine on see, et autost ei oleks kahju kui see juhuslikult ära rikutakse.


Vene auto
 
 

2) Auto pesemine: Selle kohta on Autovaha.ee-l blogipostitus olemas.


Auto käsipesu
 
 

3) Pigi eemaldamine: Tahest tahtmata tekivad kerele pigipritsmed. Kuna asfaldis kasutatakse naftaprodukte, siis temperatuuri ja muude mõjutavate teguritega satuvad need auto kerele. Suvel, kui on väga palav ilm, hakkab asfalt sulama ning pigipritsmed on kerele kerged tekkima. Talvel pannakse teedele soola (tõusudele tugevamat keemiat). Selle tulemusena hakkab sool (keemia) asfaldit söövitama. Kasutades naastrehve (naelrehvid) hakkavad naelad asfaldi pinnalt kerele pigi lennutama. Et kerel pritsmetest lahti saada, on vajalik läbi viia pigi eemaldav pesu spetsiaalselt selleks ettenähtud vahendiga.


Liiklusvaip

 

4) Puhastussavi (clay bar): Puhastussavi on vahend, millega kerele enne poleerimist ja ka enne auto vahatamist süvapuhastust tehakse. Kui eesti keeles nimetatakse puhastussavi mõnikord ka savitükiks, siis tegelikult pole süvapuhastamiseks mõeldud vahendil naturaalse saviga mingit seost. Tegemist on plasteliini meenutava tükiga, mille eesmärk on auto kerelt sügavamal oleva mustuse kättesaamine. Kuna autošampooniga ei ole võimalik 100% kogu mustust kerelt kätte saada, siis puhastussaviga on võimalik kerel olevate väksemate kriimude (nimetakakse ka "hologrammiks") seest mustus kätte saada. Mustus, mille puhastussavi eemaldab, ei ole reeglina silmaga nähtav. Kui libistada käega üle auto kere, siis võib tunda, et kere on krobeline. Pärast protseduuri on kere käega katsudes sile ning korralikult puhas.

5) Auto värvikihi paksuse mõõtja: Seadme eesmärk on enne poleerimist mõõta värvkatte paksust. Juhul, kui autot on eelnevalt poleeritud, siis seadmega saab selgeks teha, kas on üldse mõtet poleerimine uuesti ette võtta. Ei ole soovituslik ühte autot üle kahe korra poleerida. Muidugi oleneb palju ka esimesest poleerimisest ja poleerijast. Kui töö on hooletult läbi viidud ja liiga sügavalt poleeritud, siis võib juhtuda, et tulevase poleerimisega jõutakse välja värvikihini. Enne poleerimisega algust tehes tuleb selgeks teha, kas lakikihil on üldse midagi veel alles, mida oleks võimalik poleerida.

Auto värvikihi mõõtmiseks mõeldud seadmeid on erinevaid. Seadme võib soetada juba 35 eurost alates, kuid järgmine küsimus on kvaliteet. Korralik seade, mis näitab täpseid tulemusi, kestab kaua ja on kvaliteetne maksab üle 200 euro.
Seadme tööpõhimõte? Seadme tööle panemisel käivitub sensor. Sensor töötab kas magnetlainete või ultraheliga. Seade asetatakse kerele ning sensorist tulev signaal peegeldub metalli pealt tagasi seadmesse. Vahepeal arvutab seadme sensor peegeldamisest liikumiskiiruse ja selle alusel esitab näidud. Enamlevinud seadmed töötavad magnetiliste materjalide peal. Natuke kallimad seadmed suudavad välja mõõta ka alumiiniumist kerel värvkatte paksuse. Kui stanged (tänapäeval ka juba küljetiivad) on plastikust tehtud, siis siinkohal tekib probleem. Nende mõõtmiseks kasutatakse juba üsnagi kalleid seadmeid. Tavaliselt on selleks vajalik osta eraldi teine seade, mis on mõeldud spetsiaalselt plastpindadelt värvkatte paksuse mõõtmiseks. Väga kallid seadmed suudavad nii metalli kui ka plastiku pealt mõõtmisi sooritada.


Värvipaksuse mõõtja
 
 

6) Poleerimismasin: Kui tahta auto poleerimine ise läbi viia, tuleks soetada kõigepealt poleerimismasin. Tavaliselt sügatakse siinkohal kukalt ja mõeldakse, et kuna poleerimismasinat on korra vaja, siis miks maksta suurt summat aparaadi eest, mis jääb nii või naa seisma. Juba 30 euro eest on võimalik soetada auto poleerimiseks mõeldud masin. Kui hakata mõtlema kvaliteedi peale, siis see on juba teine jutt. Ilmselgelt soodne seade ei saa olla väga kvaliteetne. Korralik poleerimismasin maksab sama palju kui maksab profesionaalil poleerimise teenus.
Kui mõtlete, et olete kaval, hoiate raha kokku ja panete metalli lõikamiseks mõeldud ketaslõikurile poleerimiseks mõeldud talla ja padja külge, siis võite juba ette arvestada sellega, et suure tõenäosusega ei tule sellest protseduurist midagi asjaliku välja. Need kaks asja ei lähe omavahel kokku. Ketaslõikuril peavad olema suured pöörded, et läbida metalli. Osadel lõikuritel on võimalik muuta pöörete kiirust, kuid auto poleerimist ei tee paari minutiga ära. Seega lasete mootoril, mis on mõeldud töötama suuretel pööretel, töötada madalatel pööretel ja kaua. Eelarves võib arvestada uue ketaslõikuriga, kuna suure tõenäosusega põleb mootor kas poleerimise ajal või pärast auto poleerimist varem või hiljem läbi. Poleerimismasinad on mõeldud töötama madalatel pööretel (kasutades selleks suuremat võimsust kui ketaslõikuril) ning nende mootorid on loodud selliselt, et need madalamatel pööretel kaua vastu peaksid.
Kolmas variant on kontakteeruda hea sõbraga, kellel on vastav masin juba olemas ja tahab selle välja laenata.


Ketaslõikur

 

7) Erinevad poleerimiseks mõeldud kettad: Õnneks on insenerid selle läbi mõelnud ja on raske leida poleerimiseks mõeldud talda, mis ühilduks metallilõikuriga. Auto poleerimist viiakse läbi järgnevalt:

A) Lihvimine: Lihvimiseks kasutatakse eraldi ketast ja pastat. Pasta, mida lihvimise etapis kasutatakse, sisaldab graanuleid. Vastavalt kriimude sügavusele tuleb valida nii ketas kui ka pasta. Kui kerel on sügavamad kriimud, siis nende eemaldamiseks kasutatakse pastat, mida kahe näpu vahel hõõrudes võib tunda graanulite olamasolu.

B) Läigestamine: Läigestamine on lihvimisele järgnev viimistlus. Kui osadest kohtadest ei ole kriime välja saadud, siis selles etapis eemaldadakse viimased kriimud. Läigestamise etapis kasutatakse eraldiseisvat ketast ja pastat. Pasta sisaldab graanuleid, mida kahe näpu vahel hõõrudes ei tunne.

C) Kõrgläigestamine: Kõrgläigestamine on viimane etapp auto poleerimisel. Nagu nimigi ütleb, on tegemist autole läike andmisega.

Kettaid, mida kasutatakse, on erinevaid ja neid tuleb valida vastavalt poleerimise eesmärgile. Teostatakse nii süvapoleerimist kui ka pinna poleerimist. Vastavalt eesmärgile kasutatakse kas lambavillast või poroloonist kettaid. Pastadega on sama olukord nagu ketastega. Neid tuleb valida ja kasutada vastavalt eesmärgile.


Aplikaatorpadjad
 
 

8) Auto poleerimise oskus: Kui teooria on selge, siis järgneb sellele praktika. Kui olete endas kindel, olete soetanud kõik kallid ja vajalikud vahendid auto poleerimiseks, siis järgmine samm on asuda tegudele.
Mõningad näpunäited: Soovitame Teil leida kellegi, kes on varem autot poleerinud. Kui kogenenud inimene seisab kõrval ja annab soovitusi, siis võivad paljud vead ära jääda. Auto poleerimine ei ole täpisteadus, mida õpitakse õpiku järgi selgeks. Auto poleerimine on kunst, mille läbiviimiseks on vajalik tunnetus. Siinkohal on võimalik tõmmata paralleel auto värvimisega. On olemas ütlus, et igal värvijal on oma käekiri. See tähendab, et sama autot käsitsi värvides võivad olla erinevate värvijate poolt erinevad tulemused. Sama kehtib ka autot poleerides. Igal poleerijal on oma käekiri ja lõpptulemus võib erineda.
Kui Teil seda tunnetust pole, siis võib kogu protseduur ja investeering vett vedama minna. Mõni inimene saab tunnetuse kiiremini kätte kui teine. Tähtis on jälgida, et liiga hoogu ei satuks. Kõigi kolme etapiga (lihvimine, läigestamine, kõrgläigestamine) on võimalik liiga sügavale poleerida. Kui juhtub, et poleerite liiga sügavale, siis seda saab lahendada autot värvides. Kui kapotti ja katust on veel lihtne poleerida, siis ümaraid kohti enam nii kerge poleerida pole. Peale selle on autol teravamaid nurki, mille poleerimisel tekib kindlasti alguses raskusi. Teine tähtis asi, mida peab tähele panema, on see, et ühe koha peal ei tohi liiga kaua poleerida. Tulemuseks võib juhtuda, et lakk läheb liiga tuliseks ja läheb keema.
Kui olete vahepeal ümber mõelnud ja aru saanud, et auto poleerimine ei ole lihtne tegevus ja Te ei taha seda ise teha, siis võite võtta kontakti Midnight Club-iga.


Teadmised, võimed, oskused

 

9) Autovaha: Pärast auto poleerimist on auto vahatamine vajalik, kuna lakikiht muutub õhemaks ja õrnemaks. Selle tulemusena tekivad auto kerele kriimud kergemini. Piisab kõigest pikematest sõrmeküüntest, et autole kriimud tekitada. Harjaga auto pesemine pärast poleerimist ei ole hea mõte. Kui olete lasknud oma auto ära poleerida, siis peaksite autot aeg-ajalt vahatama, et kaitsta värvkatet. Poleeritud autole jätab sünteetiline püsivaha pikaajalise kaitse ja autot ei pea väga tihti vahatama. Püsivahaga soovitatakse autot vahatada kaks korda aastas: enne ja pärast talve. Autovaha.ee soovitus on kasutada poleeritud autol "Fusso Coat" püsivaha.

Püsivaha "Fusso Coat"
 
 

Tulemus

Kui lasta profesionaalil auto ära poleerida, siis tulemus on üsnagi meeldiv.

Honda Accord enne ja pärast poleerimist
 
 
Honda Accord enne ja pärast poleerimist
 
 

Honda Accord enne ja pärast poleerimsit
 
 

Enne kui hakkate autot vahatama, vaadake üle, et autokere seisukord oleks hea. Juhul kui autokere vajab poleermisit, siis kindlasti saate parema tulemuse kui ainult vahatades. Nii sügavat toonivahet nagu on võimalik saavutada poleerimisega Te ainult autovahaga ei saavuta.