Auto vahatamise õpetus.

30.01.2017
Auto vahatamise õpetus.

Kuidas näeb välja nõuetekohane auto vahatamine?

 

 

 

 

 

 

1) Enne vahatamist

 
Enne vaha soetamist peaks selgeks tegema, mis eesmärgil Teil vaha vaja on. Kas omate hobiautot, lähete autoga näitusele või plaanite igapäevakasutuses oleva auto enne talve ära vahatada? Vahade erinevustest saate lugeda Autovaha.ee esimesest blogipostitusest. Samas vahatatakse ka mootorrattaid, et need veel vingemad välja näeksid. Kui sõidate krossi ja tsikli pesemine mudast puhtaks on tüütu, siis õige vaha teeb elu palju lihtsamaks.

KTM põllul
 
 
Enne vahatamist tuleb auto korralikult puhtaks pesta. Ärge kasutage enne vahatamist autošampooni, mis sisaldab vaha. Kui tahate saavutada nõuetekohast tulemust, siis soovitame kasutada puhastava toimega autošampooni. Võite kasutada ka puhastussavi (clay bar). Mida puhtam on enne vahatamist kere pind, seda pikemaajalisemalt kerele kantud vahakiht kestab. Kuidas auto edukalt puhtaks pesta? Vastused leiate Autovaha.ee blogist teema alt: "Kuidas autot õigesti pesta?"
Juhul, kui plaanite kasutada auto pesemiseks nõudepesuvahendit, siis sellega Te head tulemust ei saavuta. Nõudepesuvahend kuivatab lakikihti ning pidevalt nõudepesuvahendiga autot pestes hakkab lõpuks lakk maha kooruma. Autovaha.ee on eksperimendi eesmärgil nõudepesuvahendi enne vahatamist ära testinud. Nõudepesuvahendi pH tase ei sobi auto omaga, kuna mustuse pH tase on midagi muud kui toidurasval. Tulemuseks jääb kerele õrn tolmu/mustuse kiht, mis jääb vahakihi alla. Lõpptulemuseks on see, et vaha kulub ühe kuni kahe pesuga maha ja tehtud töö ei kanna vilja. Soetada kvaliteetne vaha ja seda nõuetekohaselt mitte kasutada pole just kõige parem mõte. 

Nõudepesuvahendiga autot pestes pikaajaline tulemus
 
 
Kui plaanite enne vahatamist ka pigitäpid kerelt eemaldada, siis soovitame Teil lugeda Autovaha.ee eelmise blogipostituse esimest peatükki.
Kui auto on korralikult puhtaks pestud ja hoolikalt kuivatatud, võib edasi juba autole vaha peale kandma hakata. Selleks, et kõik hästi sujuks, peaks lugema kõigepealt kasutusjuhendit, sest vaha omadused on toodete põhjal erinevad. On vahasid, mida peale kandes on vajalik paksem kiht ning on vahasid, mida peale kandes peaks panema õhkõrna kihi. On vahasid, mida peab hiljem lapiga maha hõõruma ja on vahasid, mis "kuivavad" nii-öelda keresse ning lappi ei peagi lõppjärgus kasutama. Selleks, et saavutada kvaliteetne ja võimalikult hea tulemus, lugege kindlasti kasutusjuhendit.
 

2) Pealekandmine

Kui kasutusjuhendis on kirjas, et vaha mitte peale kanda päikesevalguse käes, siis peaksite leidma esmalt varju. Auto kere temperatuur peab olema selline, et seda kannatab käega katsuda. Maksimaalne kere temperatuur võiks olla 20 kraadi. Auto vahatamise võib läbi viia ka garaažis, kuid kui vaha on sünteetiline, siis peaks garaaž olema korraliku ventilatsiooniga.
Järgmiseks peaksite mõtlema sellele, kui mitu kihti vaha plaanite kerele kanda. Kui plaanite kanda kerele 3 kihti, siis see on juba priiskamine. Kaks kihti annab juba väga hea ja eduka tulemuse. Enne vahatamist kasta aplikaatorpadi (tootega kaasasolev vahatamiseks mõeldud švamm), millega hakkate vaha peale kandma, vette.  Pärast seda väänata aplikaatorpadi suuremast veest tühjaks. Eesmärk on, et aplikaatorpadi oleks niiske. Niiske aplikaatorpadjaga on auto vahatamine efektiivsem ja mugavam. Juhul, kui vahatate "Authentic Premiumi" aplikaatoriga, siis aplikaatorpadi ei pea olema niiske. 
Autot vahatades ei pea aplikaatorpatja liiga kõvasti vastu kere suruma. Kui Teie käed on pärast vahatamist valusad või "surnud", olete protseduuri valesti läbi teinud.

Kui plaanite kanda kerele ühe vahakihi, siis soovitame kasutada järgmist tehnikat:
Kui omate kupeed, jagage katus mõtteliselt pooleks. Kui omate sedaani, jagage katus mõtteliselt neljaks. Kui omate universaali, jagage katus mõtteliselt kuueks. 
Kuidas mõtteliselt katus neljaks jagada
 
 
Järgnev tegevus on detailhaaval auto vahatamine.
1) Seiske auto kõrvale ja alustage esimesest mõtteliset kastist. Kui lapsepõlves õpetati, et paberi seest kujukesi välja lõigates ärge joonistage objekti keset paberit, siis vahatamisel peaks selle ära unustama. Vahaga koos olev aplikaatorpadi võiks esmalt puudutada esiklaasi juurest 30-40cm tagapool asuvat ala. Kui alustate nurgast, siis juhtub see, et liiga palju vaha jääb nurka. Eesmärk on purgist võetud vahakihiga aplikaatorpadjaga esimene mõtteline kast kokku teha. Esmalt liikuge auto esiklaasist tahapoole, liigutades aplikaatorpatja ülevalt-alla suunas.
Auto vahatamine: 1. samm
 
 
2) Teiseks sammuks on paremalt-vasakule liigutuste tegemine. Selleks liigutage aplikaatorpatja esiklaasi juurest auto katuse keskosa juurde. Edasi liikudes võtta ette järgmine mõtteline osa katusel (nr 2) ja korratma protseduuri. Ja nii detail-detaili haaval peabki terve auto üle käima.
Auto vahatamine: 2. samm
 
 

Õppevideo:


Auto vahatamine Jaapani vahaga
 
 
Kui kannate kerele ühe kihi, siis peaks lõpptulemusena kere välja nägema selline:
Üles-alla-paremale-vasakule tehnika lõpptulemus
 
 
Kui plaanite autole kokku kanda kaks kihti, siis teise kihi pealekandmisel võite kasutada kas üles-alla-paremale-vasakule tehnikat või siis ainult "vedru" stiilis ringide tegemist või mõlemat koos. Miks esimese kihi puhul pole hea kasutada "vedru" stiilis ringide tegemist? Vastuse leiate ülemisest õppevideost.
Auto vahatamine: "Vedru" Stiilis ringide tegemine
 
 
Kandes kerele kaks vahakihti ning pärast viimase kihi pealekandmist kasutades "vedru" stiili, peaks auto lõpptulemusena välja nägema selline:

Vahatatud Acura RSX karnaubavahaga (märk on vahetatud, passis ikkagi Acura)
 
 

3) Kuidas saada aru, kas autole kantakse liiga palju vaha?

 

Kui kasutate sünteetilist vaha, siis alumisel pildil, vasakul pool, on näha, milline peaks välja nägema kerel õige kogus vaha. Kui olete kerele kandnud sarnase koguse, nagu alumisel pildil paremal pool, siis olete vaha kogusega liialdanud. Kui kasutate karnaubavaha, siis võiks kogus jääda alumisel pildil oleva "Õige" ja "Vale" vahele. Hea näide karnaubavaha optimaalsest kogusest on välja toodud ülemisel pildil oleval Acura RSX-il. Kui kasutate üles-alla ja paremale-vasakule tehnikat vahatamiseks, siis on liigse vahakogusega raske liiale minna.
Piisavalt ja üleliia autovaha.
 
 
Auto vahatamisel ei ole mõtet vaha kogusega kerel liialdada. Enamlevinud müüt räägib, et mida rohkem, seda parem. See ei pea paika. Siinkohal tooks näite, mille puhul on tegemist ilmselge vaha raiskamisega:
Näide, kuidas ei tohi autot vahatada
 
Mida paksem kiht kerele kanda, seda kauem vaha kuivab ja seda raskem on vaha pärast autolt maha saada. Tegelikkus on see, et vaha eemaldamise lõpuks jääb värvkatte peale õhuke kaitsekiht. Pole vahet, kas kandsite esialgsel vahatamisel paksu või õhkõrna kihi. Ei ole mõistlik vaha raisata ja oma elu raskemaks teha.

4) Kui kaua vaha kuivab?

Üks tüüpilisemaid vigu, mida auto vahatamisel tehakse, on see, et sama kiirelt kui vaha kerele pannakse, võetakse vaha kerelt ka maha. Kui juba selline aeganõudev tegevus ette on võetud, siis võiks ikkagi kõik kasutegurid maksimaalselt ära kasutada. Kui pakendil on kirjas, et vaha eemaldada suvel 5-15 minuti pärast ja talvel veel hiljem, siis seda ei tasu alati sõna-sõnalt võtta. Autovaha.ee meeskond vahatas ühte autot 2016. aasta oktoobri lõpus, kui välistemperatuur oli 4 kraadi garaažis, mis oli soojenduseta ja niiske. Vaha oli eemaldamiseks valmis alles 1-2 tunni pärast, sõltuvalt sellest, millal milline detail vahaga kokku tehti.
Vastus küsimusele "Kui kaua vaha kuivab?" peitub tegelikult viies erinevas teguris:
1) Õhutemperatuur (Suvel kiiremini, talvel kauem)
2) Autokere temperatuur (Mida soojem autokere on, seda kiiremini kuivab)
3) Õhuniiskus (Mida väiksem õhuniiskus, seda kiiremini)
4) Tuul (Mida suurema kiirusega tuul, seda kiiremini kuivab)
5) Vaha tüüp ja omadused (Karnauba, tahke vaha, vedel vaha, sprey vaha)

 

5) Kuidas kontrollida, kas vaha on piisavalt kuiv?

Vahal ei pea laskma täielikult ära kuivada, vaid vaha peab ära "kuivama". Kuidas seda kontrollida? See ei ole üldse raske ülesanne. Selleks on vaja puhast sõrme, millega korra üle vahatatud auto libistada (küünega mitte kraapida!). Siinkohal peab ära mainima, et "näputesti" tulemus oleneb ka vaha tüübist ja sellest, kui tugevalt näpuga kerele surutakse. Üldpõhimõte jääb ikkagi samaks. Parim viis on teha kohe alguses üks test ja mõne aja pärast teine. "Näpuetsti" tulemuste kohta annab selgitust järgnev pilt:
Näputest auto vahatamisel
 
 
Siinkohal peaks tähele panema, et vaha ei ole mõistlik liiga kauaks kerele jätta. Kui jätate vaha kerele 24 tunniks, siis see on juba liig. Suvel (20 kraadi) võiks vahal lasta kuivada kuskil 10-30 minutit, sõltuvalt siis faktoritest, mis on välja toodud neljandas punktis: "Kui kaua vaha kuivab?" Liiga pikalt vaha kerel hoides võib tulemuseks olla ebaühtlane pind ning laigud. Muidugi oleneb palju ka vahast ja selle omadustest. Autovaha.ee-l pole ühegi Soft99 autovahaga seda mure veel esinenud, et auto oleks pärast vahatamist laiguliseks jäänud. Laigud tekivad siis, kui autot vahatakse otsese päikesevalguse käes.
Vaha kuivamise ja "kuivamise" vahe seisneb niiskuses. Täielikult ära kuivanud vaha ei ole siiani probleeme veel tekitanud. Täielikult ära kuivanud vahakihi miinuseks on vaha eemaldamine, mis võib võtta kauem aega. Nõuetekohaselt autot vahatades ei tohi vaha olla liiga niiske ja liiga kuiv, vaid vahepealne nagu ülemisel pildil.
Kui alustasite vahatamist auto katusest ja lõpetasite näiteks alumiste küljekarpidega, siis võib juhtuda, et katus on piisavalt "kuiv", kuid küljekarpidel olev vaha peaks veel "kuivama". Kuna mustust koguneb kerel alla poole rohkem, siis auto alumisel poolel oleva vaha nõuetekohane "kuivamine" on rohkem tähtsam kui ukselinkidest ülevalpool oleva vaha "kuivamine". Siinkohal on mõeldud auto külgi, mis pahatihti määrduvad kõige esimesena. Mõnikord isegi vahatakse igapäevaselt kasutuses oleva auto uksi ja tagastanget topelt. Eesmärgiga, et need kohad oleksid tugevamalt kaitstud.
Lastes vahal rahus nõuetekohaselt "ära kuivada", tagab see tulevikus kiirema ja mugavama auto pesemise ning kaitsekiht kestab kerel kauem. Vaha ei kahjusta auto värvikihti, vaid teeb sellele pigem head. Nagu vanasõnagi ütleb: "Tark ei torma". Siinkohal tuletame uuesti meelde, et lugege kindalasti kasutusjuhendit kuna poleeriva toimega vahad või pastad võivad olla sööbiva toimega ja neid ei tohi liiga kauaks kerele jätta.
 

6) Mahavõtmine

Kui auto vahatamise protseduur on nii kaugele jõudnud, et vaha on ilusti "ära kuivanud", siis järgmine samm on mikrokiudlapiga "kuivanud" vaha kerelt eemaldamine. Selles protseduuris pole midagi keerulist. Võtke mikrokiudlapp ja hõõruge "kuivanud" vahakiht lapile. Siinkohal juhiks tähelepanu sellele, et oleks mõistlik varuda mitu lappi. Kui kasutada liiga väikse pindalaga ja lühikeste mikrokiududega lappi, siis "kuivanud" vaha koguneb lapile kiiremini. Kui mõni koht pole korralikult ära "kuivanud", siis kandub lapile rohkem "liiga toorest" vaha. Liiga pehme lapi kasutamine, ei pruugi samuti protseduuri lihtsamaks teha. Liiga pehmed lapid ei taha vaha endasse korjata vaid jätavad suurema osa kerele. Soovitame kasutada nõuetekohaselt vaha eemaldamisel kvaliteetset mikrokiudlappi ja omada ka tagavaraks mõned lapid.
Autoexpress.co.uk eksperiment "Fusso Coat" vahaga
 
 
Pärast "kuivanud" vaha mikrokiudlapiga mahavõtmist kinnitub vahakiht kerele edasi. Kui olete auto ära vahatanud ja soovite saada veelgi pikemaajalisema tulemuse, siis proovige, et auto 24 tunni jooksul vihma või voolikuga vett ei saaks. Järgmisel päeval, kui vaha sees olevad osakesed on korralikult kerele kinnitunud, on läige ja vett tõrjuv efekt veelgi parem. Talvel, kui temperatuur on madal ja niiskust rohkem, soovitaks isegi 2-3 päeva kerel vee, lörtsi ja lumega mitte kokku puutuda. Lõpptulemust on kindlasti silmaga meeldiv imetleda. 
 Vahatatud Acura RSX-il peegeldus
 
 
Vahatatud Acura RSX
 
 
Näide sellest, kuidas tõrjub vett Autovaha.ee poolt pakutav toode "Fusso Coat"
"Fusso Coati" mudatõrjuvus

 

Edasine on juba puhas sõidurõõm...