Mis vahe on naturaalsel ja sünteetilisel autovahal?

20.12.2016
Mis vahe on naturaalsel ja sünteetilisel autovahal?

Naturaalne vs sünteetiline autovaha

 

 

 

 

 

 

Naturaalne autovaha (Karnaubavaha, Carnauba wax

Karnauba on üks esimesi autovaha tüüpe, millest sai auto vahatamise kultuur alguse. Karnaubavahal on mitmeid eeliseid ja eripärasid. Seda tüüpi vaha sobib inimesele, kes kollektsioneerib autosid või käib nendega näitustel. Omades Ferrarit või Lamborginit, oleks see just kõige õigem vaha, mida auto peal kasutada. Kui juhuslikult Ferrarit ei oma, siis karnaubavaha võib ka väsinud ilmega autole väga värske tulemuste luua. Kuid kõik oleneb värvkatte seisukorrast. Mõnikord on mõistlikum ette võtta poleerimine. Minnes tagasi karnaubavaha juurde, siis osadelt pakenditelt võib leida lause: "100% natural product." Kas tõesti ikka 100% naturaalne?

Karnauba palmipuud
 
 
Karnauba autovahas, võrreldes teiste vahadega, kasutatakse naturaalseid komponente kõige rohkem. Vaha valmistatakse Brasiilia palmipuu lehtede peale tekkivast naturaalsest kaitsekihist. Algprodukt saadakse kätte lehtede kuivatamise teel saadusd purust mida nimetatakse ka palmipuuvahaks. Palmipuuvaha on omadustelt sarnane mesilasvahaga, kuid enne töötlemist esineb palmipuuvaha puruna mis koosneb tükkidest. Puru jahvatatakse ning pulber segatakse hiljem kokku erinevate õlide ja keemiliste ainetega. Parim kooslus on 1/3 palmipuuvaha ja 2/3 muid aineid. Lõpptulemusena valmib kreemjas produkt, mida saab juba autole kanda. Üldiselt, mida suurem kooslus palmipuu aineid vahapurgis on, seda kallim on ka vaha. Kui vahapurgi peal on kirjas, et tegemist on 100% naturaalse tootega, siis selle all mõeldakse pigem seda, et autovahas on kasutatud puhtaid Brasiilia palmipuuvaha osakesi, mitte seda, et autovaha ise oleks läbinisti naturaalne.
Palmipuuvaha algproduktid
 
 
Tänu naturaalsetele komponentidele laseb karnauba sisaldusega vahakiht auto värvkattel hingata. Siinkohal saab tõmmata paralleele kingade viksimisega. On olemas kingavikse, mis ei lase jalal viksitud kingas hingata ja vastupidi. Mida naturaalsem viks, seda meeldivam jalal kingas olla on.
Karnaubavaha kaitseb edukalt lämmatava päikse eest, mis tähendab, et tumedat värvi auto salong ei lähe palava suveilmaga tapvalt kuumaks. Mis muidugi ei tähenda, et autos võiks sellisel juhul hoida lapsi ja koeri kui kiirelt poes on vaja käia! Ohutus ennekõike! Kokkuvõtvalt kaitseb karnaubavaha UV kiirguse (värvi pleekimine), kuumuse, niiskuse ning oksüdeerumise eest ja on seejuures keskkonnasõbralikum kui sünteetiline autovaha. 

Tume Jaguar palava päikse käes
 
 
Karnaubavahaga kehtib reegel, mida paksem kiht, seda rohkem läiget. Kuid siinkohal ei tasu kogusega üleliia priisata, sest teatud maalt edasi enam efekti juurde ei tule. Kui kere pole eelnevalt poleeritud ja värvkattel on näha päiksevalguse käes palju imepisikesi kriime (hologramm), siis karnaubavaha suudab need kriimud ära peita.
Kriimude peitmisel võtab karnaubavahaga kere töötlemine kindlasti kauem aega kui seda teha sünteetilise autovahaga. Karnaubavaha nõuab auto vahatamisel pikemat ja põhjalikumat rakendamist, et vaha saaks korralikult kerele hõõrutud.
Siiski, kriimude peitmisega oleks tegemist sel juhul ajutise lahendusega. Kuigi tulemus on kindlasti vägev, siis tasuks arvestada sellega, et sünteetilised vahad kestavad siiski kauem. Juhul, kui autoga tegelemine on südamelähedane, omate hobiautot ja hindate vahamaailmas klassikat, siis karnaubavaha sobib Teile kindlasti kõige paremini. 
Uunikum Mercedes-Benz
 

Sünteetilised autovahad

Sünteetilistest vahadest

Kui sõna sünteetiline võib mõne inimese ära ehmatada, siis tasuks temalt küsida, kumb mootoriõli on auto mootorile parem? Kas mineraalne või sünteetiline? Sünteetilisel autovahal on eeliseid karnaubavaha ees ning nende kohta tasuks enne eelarvamuse tekkimist uurida. Sünteetilist autovaha on kergem kerele kanda, need kestavad kerel kauem ja nendes pole midagi naturaalset. Mõnikord kutsutakse sünteetilisi autovahasid ka antikarnaubadeks. Neid valmistatakse polümeeridest, mis võivad koosneda paljudest sünteetilistest osakestest mis on omavahel seotud.
Molekulid
 
Kui sünteetilist vaha kanda autole, siis see moodustab tiheda ja tugeva kihi värvkattele. Kui karnaubavaha nii öelda sulab värvi sisse, siis sünteetiline vaha jääb pigem värvkatte peale. Sünteetiline autovaha moodustab kerele justkui kaitsekilbi, mis on läikiv ja libe (mõnikord siidi ja sameti vahepealne efekt). Kui kvaliteetse karnaubavaha austaja vaatab sünteetilise vahaga vahatatud autot, võib ta öelda, et sellel pole seda soojust ja sügavust mida naturaalse autovahaga on võimalik saavutada. 
V
anasti oli auto vahatamine aeganõudev ja raske tegevus, kuna enamus autovahad olid karnauba baasil valmistatud ja ei sisaldanud vaha pehmendavaid komponente. Tänapäeval on sünteetiliste (samas ka karubanat sisaldavate) vahadega toimetamine muutunud kergemaks ja meeldivamakas tegevuseks. 
"Fusso coat"iga vahataud auto
 
 
Mida aeg edasi, seda populaarsemaks on sünteetilised autovahad muutunud. Osadele vahadele lisatakse tänapäeval ka lõhnaaineid. Võib juhtuda, et kui sellisest autost mööduda, mis on lõhnaained sisaldava vahaga vahatatud, võib tunda näiteks mustika lõhna. Sünteetilise autovaha kasutamise põhiline eesmärk on ikkagi vastupidavus. Kui karnaubavaha võib kesta kuni kolm kuud, siis sünteetilised autovahad kestavad tavaliselt neli kuni kuus kuud ja spetsiifilisemad vahad (Fusso Coat 12 Month Wax) kuni aasta. Vahakihi kestvuse kohta leiate vasuse siit. Vahakihi kestvus oleneb ka aastaajast. Kui auto peab läbima suuri vahemaid ja läbisõit on aastas suur, siis on sünteetiline vaha kindla peale minek.
Karmides tingimustes liiklus
 
 

Erinevad sünteetilised vahad

Sünteetilisi vahasid on kolme tüüpi: 
1) Vedel (liquid)
2) Tahke (hard wax)
3) Sprei
 
Vedelal kujul vahasid on kergem peale kanda, kui tahkeid vahasid, kuid need ei kesta kerel nii kaua kui tahked vahad. Kõige rohkem kasutatakse vedelaid vahasid masinaga poleerimisel. Vaha sisse lisatakse kraanoleid, mis teevad poleerimise protseduuri efektiivsemaks. Kui rääkida poleerimisest, siis poleerimiseks mõeldud vahasid nimetatakse rohkem pastadeks.

Tahkeid vahasid kantakse peale käsitsi. Eelis on pikaajalisus. Kui võtta vedelal kujul püsivaha ja tahkel kujul püsivaha, siis tahkel kujul olev vaha kestab reeglina samades tingimustes ja oludes kerel tükkmaad kauem enne kui maha kulub.

Spreivahasid kasutatakse rohkem uute autode peal. Spreivahade miinuseks on see, et need ei kesta väga kaua. Spreivahasid soovitatakse pesukordade vahel peale kanda kui auto on eelnevalt tahke vahaga ära vahatatud. Selline tegevus pikendab kerel oleva tahke vaha eluiga.

Siinkohal võiks välja tuua ka kuumvaha. Neid saab autole peale kanda nii-nimetatud "mündipesulates". Kuid millise struktuuriga üldse kuumavaha on? Vaha efekti tekitab silikooni sisaldav vedelik, mida kerele kantakse. Tegemist on ikkagi kiirvahaga. Kui valida, kas kvaliteente püsivaha mis kestab kerel pikalt või pärast igat mündipesu 1 euro eest kuumvaha, siis pikemas perspektiivis on kokkuhoidlikum kvaliteetne püsivaha. Kokkuhoid tuleneb sellest, et püsivahatatud auto pesemine muutub mündipesulas kiiremaks ja seega ka soodsamaks.
Tahke vaha ja vedel vaha
 
 

50/50, ehk pooleldi naturaalsed ja pooleldi sünteetilised vahad.

Kui ei suudeta valida naturaalse ja sünteetilise vaha vahel, siis on olemas ka alternatiiv. On olemas autovahasid, mis on poolsünteetlised (samas ka poolnaturaalsed). Nende vahade eelis on see, et nad kestavad natuke kauem kui suure karnauba sisaldusega naturaalsed autovahad ja jätavad naturaalsema ja soojema läike kui sünteetilised autovahad. On olemas ka vahasid, mis on 100% sünteetilised ja jätavad karnaubaga sarnase tulemuse. Siinkohal meenub vanasõna: "Kellele ema, kellele tütar." Igaüks võib leida tänapäeval vastavalt oma vajadusele ja oma sõidukile parima lahenduse. 
Kokkuvõtvalt võib öelda, et vastavalt vajadusele tuleks valida ka autovaha. Kas eesmärk on talvele vastu minna sünteetilise autovahaga või siis suvel minna kohtingule ja avaldada muljelt vastassugupoolele karnaubavahaga kaetud autoga. Siinkohal ei tasu unustada, et ka kaherattalised mootorsõidukid on hooaja alguses ja lõpus hea ära vahatada.
Kui tõesti ei suuda karnauba, sünteetilise ja isegi poolsünteetilise vaha vahel valida, siis üha rohkem ja rohkem kasutajaid, pimestava sära saavutamiseks, vahatab kõigepealt sünteetilise autovahaga ja seejärel kannab selle peale karnaubavaha. Eelis on see, et kui karnaubavahaga saavutatav läige peaks mõne aja pärast maha kuluma, siis on selle all juba tugevam kiht olemas, mis kaitseb värvi.  
Sinine vahatatud auto