Blog

Auto poleerimine kodustes tingimustes

14.03.2017
Auto poleerimine kodustes tingimustes

Kas auto poleerimine on vajalik?

 

 

 

 

 

 

Millal tekib vajadus auto poleerimise järgi?

Paljud meist on näinud piltidel, messidel ja ka tänavatel ilusaid edevaid autosid. Kuid mis on see, mis teeb auto värvkatte nii meeldivaks? Selle saladus on nii värv kui ka autovaha. Kui Teil on vanem auto, siis on võimalik muuta masina välimus uue auto sarnaseks.

Vanema auto puhul tuleb tähele panna auto värvkatte seisukorda. Kui auto on ka pärast puhtaks pesemist tuhmivõitu, siis võib olla käes hetk, kus võiks hakata poleerimise peale mõtlema. Eriti hästi pleegivad punased autod. Selle põhjus peitub füüsikas. Kuna punane värv kiirgab kõige rohkem, siis punane värvkate võtab vastu kõige rohkem päikesevalguse kiirguseid.

Punane pleekinud Vauxhall Vectra
 
 
Punase värvi taastamine auto poleerimise teel
 
 

Kas ma saan ise kodustes tingimustes autot poleerida?

Kindlasti saab, kuid siinkohal tuleb eelnevalt põhjalik kodutöö ära teha. Poleerimisega on teatud ohud, millest tuleb teadlik olla. Esimest korda, ilma et kõrval seisaks kogenud poleerimisekspert, võib juhtuda, et osad kohad saavad liiga sügavalt poleeritud. Lõpptulemusena võib juhtuda, et tuleb ette võtta auto täielik ülevärvimine. 

Värvkatte asetused
 
 

Ainult lakikiht

Ülemisel pildil on näide sellest, millest auto värvkate koosneb. Kui autot poleerida, siis tegelikult poleeritakse ainult pealmist lakikihti. Kui liiga hoogu sattuda, siis võib juhtuda, et jõutakse värvikihini või isegi krundini välja ja selle tulemusena rikutakse kogu värvkate. Sellepärast ei soovitata omal käel poleerimisega tegeleda.

Auto poleerimine
 
 

Ikkagi tahaks ise autot poleerida ja kätt proovida!

Kui on olemas suur tahe ja soov, siis oleks patt seda maha suruda.
Esmakordselt ning iseseisvalt autot poleerima hakates on vaja:

1) Vana autot, millest pole kahju
2) Puhastava toimega autošampooni (ei tohi sisaldada vaha)
3) Pigieemaldusvahendit
4) Puhastussavi (clay bar)
5) Seadet, millega mõõta värvi paksust
6) Poleerimismasinat
7) Erinevaid poleerimiseks mõeldud kettaid ja pastasid
8) Auto poleerimise oskust
9) Autovaha

1) Vana auto: Alati on võimalus eksperimenteerida mõne sõbra/tuttava auto peal, juhul kui omanik on sellega nõus. Eestlastel on ütlus "esimene läheb ikka aia taha." Esimeseks eksperimendiks võib soetada soodsalt vana auto. Peamine on see, et autost ei oleks kahju kui see juhuslikult ära rikutakse.


Vene auto
 
 

2) Auto pesemine: Selle kohta on Autovaha.ee-l blogipostitus olemas.


Auto käsipesu
 
 

3) Pigi eemaldamine: Tahest tahtmata tekivad kerele pigipritsmed. Kuna asfaldis kasutatakse naftaprodukte, siis temperatuuri ja muude mõjutavate teguritega satuvad need auto kerele. Suvel, kui on väga palav ilm, hakkab asfalt sulama ning pigipritsmed on kerele kerged tekkima. Talvel pannakse teedele soola (tõusudele tugevamat keemiat). Selle tulemusena hakkab sool (keemia) asfaldit söövitama. Kasutades naastrehve (naelrehvid) hakkavad naelad asfaldi pinnalt kerele pigi lennutama. Et kerel pritsmetest lahti saada, on vajalik läbi viia pigi eemaldav pesu spetsiaalselt selleks ettenähtud vahendiga.


Liiklusvaip

 

4) Puhastussavi (clay bar): Puhastussavi on vahend, millega kerele enne poleerimist ja ka enne auto vahatamist süvapuhastust tehakse. Kui eesti keeles nimetatakse puhastussavi mõnikord ka savitükiks, siis tegelikult pole süvapuhastamiseks mõeldud vahendil naturaalse saviga mingit seost. Tegemist on plasteliini meenutava tükiga, mille eesmärk on auto kerelt sügavamal oleva mustuse kättesaamine. Kuna autošampooniga ei ole võimalik 100% kogu mustust kerelt kätte saada, siis puhastussaviga on võimalik kerel olevate väksemate kriimude (nimetakakse ka "hologrammiks") seest mustus kätte saada. Mustus, mille puhastussavi eemaldab, ei ole reeglina silmaga nähtav. Kui libistada käega üle auto kere, siis võib tunda, et kere on krobeline. Pärast protseduuri on kere käega katsudes sile ning korralikult puhas.

5) Auto värvikihi paksuse mõõtja: Seadme eesmärk on enne poleerimist mõõta värvkatte paksust. Juhul, kui autot on eelnevalt poleeritud, siis seadmega saab selgeks teha, kas on üldse mõtet poleerimine uuesti ette võtta. Ei ole soovituslik ühte autot üle kahe korra poleerida. Muidugi oleneb palju ka esimesest poleerimisest ja poleerijast. Kui töö on hooletult läbi viidud ja liiga sügavalt poleeritud, siis võib juhtuda, et tulevase poleerimisega jõutakse välja värvikihini. Enne poleerimisega algust tehes tuleb selgeks teha, kas lakikihil on üldse midagi veel alles, mida oleks võimalik poleerida.

Auto värvikihi mõõtmiseks mõeldud seadmeid on erinevaid. Seadme võib soetada juba 35 eurost alates, kuid järgmine küsimus on kvaliteet. Korralik seade, mis näitab täpseid tulemusi, kestab kaua ja on kvaliteetne maksab üle 200 euro.
Seadme tööpõhimõte? Seadme tööle panemisel käivitub sensor. Sensor töötab kas magnetlainete või ultraheliga. Seade asetatakse kerele ning sensorist tulev signaal peegeldub metalli pealt tagasi seadmesse. Vahepeal arvutab seadme sensor peegeldamisest liikumiskiiruse ja selle alusel esitab näidud. Enamlevinud seadmed töötavad magnetiliste materjalide peal. Natuke kallimad seadmed suudavad välja mõõta ka alumiiniumist kerel värvkatte paksuse. Kui stanged (tänapäeval ka juba küljetiivad) on plastikust tehtud, siis siinkohal tekib probleem. Nende mõõtmiseks kasutatakse juba üsnagi kalleid seadmeid. Tavaliselt on selleks vajalik osta eraldi teine seade, mis on mõeldud spetsiaalselt plastpindadelt värvkatte paksuse mõõtmiseks. Väga kallid seadmed suudavad nii metalli kui ka plastiku pealt mõõtmisi sooritada.


Värvipaksuse mõõtja
 
 

6) Poleerimismasin: Kui tahta auto poleerimine ise läbi viia, tuleks soetada kõigepealt poleerimismasin. Tavaliselt sügatakse siinkohal kukalt ja mõeldakse, et kuna poleerimismasinat on korra vaja, siis miks maksta suurt summat aparaadi eest, mis jääb nii või naa seisma. Juba 30 euro eest on võimalik soetada auto poleerimiseks mõeldud masin. Kui hakata mõtlema kvaliteedi peale, siis see on juba teine jutt. Ilmselgelt soodne seade ei saa olla väga kvaliteetne. Korralik poleerimismasin maksab sama palju kui maksab profesionaalil poleerimise teenus.
Kui mõtlete, et olete kaval, hoiate raha kokku ja panete metalli lõikamiseks mõeldud ketaslõikurile poleerimiseks mõeldud talla ja padja külge, siis võite juba ette arvestada sellega, et suure tõenäosusega ei tule sellest protseduurist midagi asjaliku välja. Need kaks asja ei lähe omavahel kokku. Ketaslõikuril peavad olema suured pöörded, et läbida metalli. Osadel lõikuritel on võimalik muuta pöörete kiirust, kuid auto poleerimist ei tee paari minutiga ära. Seega lasete mootoril, mis on mõeldud töötama suuretel pööretel, töötada madalatel pööretel ja kaua. Eelarves võib arvestada uue ketaslõikuriga, kuna suure tõenäosusega põleb mootor kas poleerimise ajal või pärast auto poleerimist varem või hiljem läbi. Poleerimismasinad on mõeldud töötama madalatel pööretel (kasutades selleks suuremat võimsust kui ketaslõikuril) ning nende mootorid on loodud selliselt, et need madalamatel pööretel kaua vastu peaksid.
Kolmas variant on kontakteeruda hea sõbraga, kellel on vastav masin juba olemas ja tahab selle välja laenata.


Ketaslõikur

 

7) Erinevad poleerimiseks mõeldud kettad: Õnneks on insenerid selle läbi mõelnud ja on raske leida poleerimiseks mõeldud talda, mis ühilduks metallilõikuriga. Auto poleerimist viiakse läbi järgnevalt:

A) Lihvimine: Lihvimiseks kasutatakse eraldi ketast ja pastat. Pasta, mida lihvimise etapis kasutatakse, sisaldab graanuleid. Vastavalt kriimude sügavusele tuleb valida nii ketas kui ka pasta. Kui kerel on sügavamad kriimud, siis nende eemaldamiseks kasutatakse pastat, mida kahe näpu vahel hõõrudes võib tunda graanulite olamasolu.

B) Läigestamine: Läigestamine on lihvimisele järgnev viimistlus. Kui osadest kohtadest ei ole kriime välja saadud, siis selles etapis eemaldadakse viimased kriimud. Läigestamise etapis kasutatakse eraldiseisvat ketast ja pastat. Pasta sisaldab graanuleid, mida kahe näpu vahel hõõrudes ei tunne.

C) Kõrgläigestamine: Kõrgläigestamine on viimane etapp auto poleerimisel. Nagu nimigi ütleb, on tegemist autole läike andmisega.

Kettaid, mida kasutatakse, on erinevaid ja neid tuleb valida vastavalt poleerimise eesmärgile. Teostatakse nii süvapoleerimist kui ka pinna poleerimist. Vastavalt eesmärgile kasutatakse kas lambavillast või poroloonist kettaid. Pastadega on sama olukord nagu ketastega. Neid tuleb valida ja kasutada vastavalt eesmärgile.


Aplikaatorpadjad
 
 

8) Auto poleerimise oskus: Kui teooria on selge, siis järgneb sellele praktika. Kui olete endas kindel, olete soetanud kõik kallid ja vajalikud vahendid auto poleerimiseks, siis järgmine samm on asuda tegudele.
Mõningad näpunäited: Soovitame Teil leida kellegi, kes on varem autot poleerinud. Kui kogenenud inimene seisab kõrval ja annab soovitusi, siis võivad paljud vead ära jääda. Auto poleerimine ei ole täpisteadus, mida õpitakse õpiku järgi selgeks. Auto poleerimine on kunst, mille läbiviimiseks on vajalik tunnetus. Siinkohal on võimalik tõmmata paralleel auto värvimisega. On olemas ütlus, et igal värvijal on oma käekiri. See tähendab, et sama autot käsitsi värvides võivad olla erinevate värvijate poolt erinevad tulemused. Sama kehtib ka autot poleerides. Igal poleerijal on oma käekiri ja lõpptulemus võib erineda.
Kui Teil seda tunnetust pole, siis võib kogu protseduur ja investeering vett vedama minna. Mõni inimene saab tunnetuse kiiremini kätte kui teine. Tähtis on jälgida, et liiga hoogu ei satuks. Kõigi kolme etapiga (lihvimine, läigestamine, kõrgläigestamine) on võimalik liiga sügavale poleerida. Kui juhtub, et poleerite liiga sügavale, siis seda saab lahendada autot värvides. Kui kapotti ja katust on veel lihtne poleerida, siis ümaraid kohti enam nii kerge poleerida pole. Peale selle on autol teravamaid nurki, mille poleerimisel tekib kindlasti alguses raskusi. Teine tähtis asi, mida peab tähele panema, on see, et ühe koha peal ei tohi liiga kaua poleerida. Tulemuseks võib juhtuda, et lakk läheb liiga tuliseks ja läheb keema.
Kui olete vahepeal ümber mõelnud ja aru saanud, et auto poleerimine ei ole lihtne tegevus ja Te ei taha seda ise teha, siis võite võtta kontakti Midnight Club-iga.


Teadmised, võimed, oskused

 

9) Autovaha: Pärast auto poleerimist on auto vahatamine vajalik, kuna lakikiht muutub õhemaks ja õrnemaks. Selle tulemusena tekivad auto kerele kriimud kergemini. Piisab kõigest pikematest sõrmeküüntest, et autole kriimud tekitada. Harjaga auto pesemine pärast poleerimist ei ole hea mõte. Kui olete lasknud oma auto ära poleerida, siis peaksite autot aeg-ajalt vahatama, et kaitsta värvkatet. Poleeritud autole jätab sünteetiline püsivaha pikaajalise kaitse ja autot ei pea väga tihti vahatama. Püsivahaga soovitatakse autot vahatada kaks korda aastas: enne ja pärast talve. Autovaha.ee soovitus on kasutada poleeritud autol "Fusso Coat" püsivaha.

Püsivaha "Fusso Coat"
 
 

Tulemus

Kui lasta profesionaalil auto ära poleerida, siis tulemus on üsnagi meeldiv.

Honda Accord enne ja pärast poleerimist
 
 
Honda Accord enne ja pärast poleerimist
 
 

Honda Accord enne ja pärast poleerimsit
 
 

Enne kui hakkate autot vahatama, vaadake üle, et autokere seisukord oleks hea. Juhul kui autokere vajab poleermisit, siis kindlasti saate parema tulemuse kui ainult vahatades. Nii sügavat toonivahet nagu on võimalik saavutada poleerimisega Te ainult autovahaga ei saavuta. 

Auto vahatamine ja selle eelised.

14.02.2017
Auto vahatamine ja selle eelised.

Kas auto vahatamisel on üldse mõtet?









Erinevad arvamused

Kui tuleb juttu auto vahatamisest, siis see toob välja alati erinevaid arvamusi. On inimesi, kes arvavad, et tegemist on mõtetu tegevusega, sest auto on tarbeese ja ta peabki kuluma. On inimesi, kellel on ükskõik, kas neil on auto vahatatud või mitte. On neid, kes leiavad, et vahatatud auto on ikkagi parem kui ilma vahakihita auto ning on neid, kes fännavad vahatatud autot.

See on teema, mille üle võibki vaidlema jääda, kuid kui Te leiate, et autol võiks ikkagi vahakiht peal olla, siis järgnev blogipostitus annab kindlasti Teile rohkem teadmisi selle valdkonna kohta.


Autot mitte vahatades võivad ilmneda probleemid


Probleemid

 

Juhul, kui Te autot ei vahata, siis võivad sellega kaasneda järgnevad probleemid:

1) Auto värvkatte pleekimine

2) Auto värvkatte tuhmumine

3) Auto värvkatte kraapimine

4) Auto värvkatte lakikihi koorumine

Mõnikord aitab auto poleerimine nendest proleemidest vabaneda. Mõnikord aitab auto värvimine, mis on juba kallim teenus, kui auto poleerimine.

Auto poleerimine
 
 

Auto vahatamise eelised

 

Auto vahatamisel on mitmeid eeliseid: 

1) Kaitseb poleeritud autot kriimude eest

2) Välimuse meeldivamaks muutmine

3) Annab autole läike

4) Uut autot alguses vahatades säilib kere kauem värskemana

5) Pesemine on lihtsam ja kiirem

6) Enne talve kandes autole kvaliteetse autovaha võite kindel olla, et vaha kaitseb teesoola eest ja hoiab roostet eemal

7) Tugeva vihma korral puhastab vihmavesi mustuse autolt

8) Lindude väljaheited ei hakka nii kiirelt värvi söövitama

9) Pigipritsmeid on hiljem kergem eemaldada

10) Auto vahatamine on meeldiv ja rahustav tegevus

11) Nii kuidas Teie autole, nii ka auto Teile

 

Kui nüüd tõmmata paralleel riietumisele, siis on ikkagi meeldivam suhelda inimesega, kes on hästi riides ja näeb hea välja. Kui lähete mõnele tähtsale üritusele, siis ikka viksite kingad ära ja panete korralikud viisakad puhtad riided selga. Aegajalt viite ikka mõned brändirõivad keemilisse puhastusse, sest kui riideesemel on raske plekk, siis see torkab tahest tahtmata teistele silma. Samamoodi nagu naised vaatavad mehi ja hindavad neid alateadlikult riietuse alusel, vaatavad nad ka autot, millega mees sõidab.

Sinine BMW
 
 

Kaua see vaha siis kestab?

 

Üks enamlevinumaid küsimusi, mida võib kuulda on: "Kui kaua mu auto peal vaha kestab?". See on tegelikult selline küsimus, millele tegelikult ei olegi võimalik 100% täpselt vastata. Selleks, et anda umbmäärane vastus, peaks vastu küsima terve hulga küsimusi:

1) Esmalt peaks küsima millist vaha plaanite kasutada?

2) Millise autošampooniga plaanite autot pesta? Kasutades vahasisaldusega autošampooni enne vahatamist ei ole hea idee.

3) Kas kasutate enne auto vahatamist puhastussavi (clay bar)?

4) Millist tehnikat plaanite kasutada autot vahatades?

5) Kas plaanite autole kanda kaks vahakihti?

7) Kas pärast vahatamist hoiate autot garaažis? Juhul, kui vihma peaks vihma sadama, on Teil 24 tundi pärast vahatamist auto kaitstud?

8) Kas vahatate autot enne kevadet, suve, sügist, talve?

9) Kui mitu kilomeetrit sõidate autoga keskmiselt aastas?

10) Kas liiklete maal, linnas, maanteel?

11) Mitu korda kuus keskmiselt autot pesete?

12) Millega ja kuidas plaanite hiljem autot pesta? Autopesukinnas, švamm, vahasõbralik eelleotus?

Pärast nendele küsimustele vastamist on võimalik anda umbmäärane vastus...

Punane auto talvel
 
 

Kas sellega on ka mingi rahaline kokkuhoid olemas?

 

Kindlasti! Kuna kokkuhoidu tajuvad inimesed erinevalt, siis toome mõned näited:

1) Oletame, et Teil on hea ametikoht ja olete pidevalt väga hõivatud. Te teenite 30 eurot tunnis ja plaanite lasta töökojas autot vahatada. See võtab töömeestel aega 4 tundi ning nad küsivad selle eest 80 eurot. Juhul, kui Te teete 4 tundi tööd, siis Te teenite selle aja jooksul 120 eurot. Lastes töökojas autot vahatada 80 euro eest jääb Teil 40 eurot alles ja olete kokku hoidnud 4 tundi aega, mille saate pühendada oma vabale ajale.

2) Oletame, et Te ei teeni nii palju kui esimese näite puhul, kuid Teil pole aega endal auto vahatamisega tegeleda ja mõtlete, et kas ikkagi on mõtet oma 2 tööpäeva palk ära anda töömeestele. Kindlasti on tutvusringkonnas inimesi, kes vahatamise poole soodsamalt ära teevad, sest Te teate, et vahatamise puhul on suurim kulu Teile ikkagi teise inimese tööaeg. Nii otsitegi tutvusringkonnast inimese, kes selle Teile 1 päevapalga eest ära teeb. Sellisel juhul olete kokku hoidnud 40 eurot, kuid kulu Teile selle tegevuse eest on ka 40 eurot (juhul, kui saate sellise diili). Juhul, kui ostate endale isikliku vahapurgi ja lähete sellega tuttava juurde on Teil kindlasti võimalus tööraha kohapealt hinda alla saada. 

3) Oletame, et Te olete hakkaja ja aktiivne inimene ja risti ette ei löö uute asjade suhtes. Teie jaoks pole probleem ka see, kui Teil pole kohta kus vahatada, sest leiate selleks ikkagi võimaluse. Alati leidub mõni hea sõber või sugulane, kellel on suur maja koos hooviga või siis maakoht või suvila. Mis see auto vahatamine enne grillimist ja sauna ikka on? Leiate, et maksta 40 eurot kvaliteetse vahapurgi eest pole tegelikult midagi nii suur kulu. Vastutasuks sõbrale/sugulasele koha ja peo eest käite koos ka tema auto vahaga üle.

4) Oletame, et omaenda autot vahatada pole Teie jaoks probleem. Kuid Te olete hinnatundlik inimene ja leiate, et maksta 40 eurot (mis on 2 korda vähem kui töökoda 4 tunni eest võtab) ühe vahapurgi eest on palju. Uurite erinevaid vahasi ja nende omadusi, teete kalkulatsioonid ja analüüsite pakkumisi kuna soovite võimalikult ratsionaalselt ja optimaalselt lahendust. Kui Autovaha.ee poolt pakutav vaha "Fusso Coat" kestab nõuetekohaselt peale kandes Eesti oludes pool aastat (siin on mõeldud kevadel vahatamist), siis oleks mõistlik autot vahatada aastas 2 korda (enne ja pärast talve). Järgmine küsimus, mis Teid kindlasti huvitab, on kui mitu korda saab selle vahaga autot vahatada? Vaha kiht, mis autole kantakse, peab olema õhkõrn, sest paksu kihi korral oleks tegemist vaha raiskamisega. Kui Teil on keskmise suurusega sõiduauto (BMW 5 seeria, Audi A6, Mercedese E klass, Honda Accord, Toyota Avensis, Škoda Octavia) ja kui Te kasutate nõuetekohaselt vaha, siis peaks ühest vahapurgist jätkuma vähemalt kümneks korraks. See teeb ühe korra omahinnaks natuke üle kolme euro. Juhul, kui laseksite auto töökojas vahatada, peaksite maksma 10*80=800 eurot kokku kümne korra eest (nõuetekohaselt vahatades jätkub vaha kümneks korraks). Nii mõeldes hoiate kokku 800-40=760 eurot, mis on 24 korda soodsam kui üks "Fusso Coat" vahapurk. Sellise summa eest on juba võimalik osta kvaliteetsed talverehvid koos velgedega. 

Rahakassa
 
 

OK, ma ostan selle "Fusso" vaha, kuid kuidas autot vahatada?

 

Kui esialgu võis see mõte ära ehmatada, et vahatamine on keeruline protseduur, siis tegelikult pole selles midagi keerulist. Selleks, et ise oma auto ära vahatada, on vaja auto esmalt korralikult puhtaks pesta, korralikult ära kuivatada, vahakiht peale kanda, lasta vahal kuivada ning lõpetuseks kuivanud vaha kerelt mikrokiudlapiga eemaldada. Auto vahatamise edukaks läbiviimiseks on Autovaha.ee-l olemas õpetlik blogipostitus: "Auto vahatamise õpetus".

Eelleotuspesu

Auto vahatamise õpetus.

30.01.2017
Auto vahatamise õpetus.

Kuidas näeb välja nõuetekohane auto vahatamine?

 

 

 

 

 

 

1) Enne vahatamist

 
Enne vaha soetamist peaks selgeks tegema, mis eesmärgil Teil vaha vaja on. Kas omate hobiautot, lähete autoga näitusele või plaanite igapäevakasutuses oleva auto enne talve ära vahatada? Vahade erinevustest saate lugeda Autovaha.ee esimesest blogipostitusest. Samas vahatatakse ka mootorrattaid, et need veel vingemad välja näeksid. Kui sõidate krossi ja tsikli pesemine mudast puhtaks on tüütu, siis õige vaha teeb elu palju lihtsamaks.

KTM põllul
 
 
Enne vahatamist tuleb auto korralikult puhtaks pesta. Ärge kasutage enne vahatamist autošampooni, mis sisaldab vaha. Kui tahate saavutada nõuetekohast tulemust, siis soovitame kasutada puhastava toimega autošampooni. Võite kasutada ka puhastussavi (clay bar). Mida puhtam on enne vahatamist kere pind, seda pikemaajalisemalt kerele kantud vahakiht kestab. Kuidas auto edukalt puhtaks pesta? Vastused leiate Autovaha.ee blogist teema alt: "Kuidas autot õigesti pesta?"
Juhul, kui plaanite kasutada auto pesemiseks nõudepesuvahendit, siis sellega Te head tulemust ei saavuta. Nõudepesuvahend kuivatab lakikihti ning pidevalt nõudepesuvahendiga autot pestes hakkab lõpuks lakk maha kooruma. Autovaha.ee on eksperimendi eesmärgil nõudepesuvahendi enne vahatamist ära testinud. Nõudepesuvahendi pH tase ei sobi auto omaga, kuna mustuse pH tase on midagi muud kui toidurasval. Tulemuseks jääb kerele õrn tolmu/mustuse kiht, mis jääb vahakihi alla. Lõpptulemuseks on see, et vaha kulub ühe kuni kahe pesuga maha ja tehtud töö ei kanna vilja. Soetada kvaliteetne vaha ja seda nõuetekohaselt mitte kasutada pole just kõige parem mõte. 

Nõudepesuvahendiga autot pestes pikaajaline tulemus
 
 
Kui plaanite enne vahatamist ka pigitäpid kerelt eemaldada, siis soovitame Teil lugeda Autovaha.ee eelmise blogipostituse esimest peatükki.
Kui auto on korralikult puhtaks pestud ja hoolikalt kuivatatud, võib edasi juba autole vaha peale kandma hakata. Selleks, et kõik hästi sujuks, peaks lugema kõigepealt kasutusjuhendit, sest vaha omadused on toodete põhjal erinevad. On vahasid, mida peale kandes on vajalik paksem kiht ning on vahasid, mida peale kandes peaks panema õhkõrna kihi. On vahasid, mida peab hiljem lapiga maha hõõruma ja on vahasid, mis "kuivavad" nii-öelda keresse ning lappi ei peagi lõppjärgus kasutama. Selleks, et saavutada kvaliteetne ja võimalikult hea tulemus, lugege kindlasti kasutusjuhendit.
 

2) Pealekandmine

Kui kasutusjuhendis on kirjas, et vaha mitte peale kanda päikesevalguse käes, siis peaksite leidma esmalt varju. Auto kere temperatuur peab olema selline, et seda kannatab käega katsuda. Maksimaalne kere temperatuur võiks olla 20 kraadi. Auto vahatamise võib läbi viia ka garaažis, kuid kui vaha on sünteetiline, siis peaks garaaž olema korraliku ventilatsiooniga.
Järgmiseks peaksite mõtlema sellele, kui mitu kihti vaha plaanite kerele kanda. Kui plaanite kanda kerele 3 kihti, siis see on juba priiskamine. Kaks kihti annab juba väga hea ja eduka tulemuse. Enne vahatamist kasta aplikaatorpadi (tootega kaasasolev vahatamiseks mõeldud švamm), millega hakkate vaha peale kandma, vette.  Pärast seda väänata aplikaatorpadi suuremast veest tühjaks. Eesmärk on, et aplikaatorpadi oleks niiske. Niiske aplikaatorpadjaga on auto vahatamine efektiivsem ja mugavam. Juhul, kui vahatate "Authentic Premiumi" aplikaatoriga, siis aplikaatorpadi ei pea olema niiske. 
Autot vahatades ei pea aplikaatorpatja liiga kõvasti vastu kere suruma. Kui Teie käed on pärast vahatamist valusad või "surnud", olete protseduuri valesti läbi teinud.

Kui plaanite kanda kerele ühe vahakihi, siis soovitame kasutada järgmist tehnikat:
Kui omate kupeed, jagage katus mõtteliselt pooleks. Kui omate sedaani, jagage katus mõtteliselt neljaks. Kui omate universaali, jagage katus mõtteliselt kuueks. 
Kuidas mõtteliselt katus neljaks jagada
 
 
Järgnev tegevus on detailhaaval auto vahatamine.
1) Seiske auto kõrvale ja alustage esimesest mõtteliset kastist. Kui lapsepõlves õpetati, et paberi seest kujukesi välja lõigates ärge joonistage objekti keset paberit, siis vahatamisel peaks selle ära unustama. Vahaga koos olev aplikaatorpadi võiks esmalt puudutada esiklaasi juurest 30-40cm tagapool asuvat ala. Kui alustate nurgast, siis juhtub see, et liiga palju vaha jääb nurka. Eesmärk on purgist võetud vahakihiga aplikaatorpadjaga esimene mõtteline kast kokku teha. Esmalt liikuge auto esiklaasist tahapoole, liigutades aplikaatorpatja ülevalt-alla suunas.
Auto vahatamine: 1. samm
 
 
2) Teiseks sammuks on paremalt-vasakule liigutuste tegemine. Selleks liigutage aplikaatorpatja esiklaasi juurest auto katuse keskosa juurde. Edasi liikudes võtta ette järgmine mõtteline osa katusel (nr 2) ja korratma protseduuri. Ja nii detail-detaili haaval peabki terve auto üle käima.
Auto vahatamine: 2. samm
 
 

Õppevideo:


Auto vahatamine Jaapani vahaga
 
 
Kui kannate kerele ühe kihi, siis peaks lõpptulemusena kere välja nägema selline:
Üles-alla-paremale-vasakule tehnika lõpptulemus
 
 
Kui plaanite autole kokku kanda kaks kihti, siis teise kihi pealekandmisel võite kasutada kas üles-alla-paremale-vasakule tehnikat või siis ainult "vedru" stiilis ringide tegemist või mõlemat koos. Miks esimese kihi puhul pole hea kasutada "vedru" stiilis ringide tegemist? Vastuse leiate ülemisest õppevideost.
Auto vahatamine: "Vedru" Stiilis ringide tegemine
 
 
Kandes kerele kaks vahakihti ning pärast viimase kihi pealekandmist kasutades "vedru" stiili, peaks auto lõpptulemusena välja nägema selline:

Vahatatud Acura RSX karnaubavahaga (märk on vahetatud, passis ikkagi Acura)
 
 

3) Kuidas saada aru, kas autole kantakse liiga palju vaha?

 

Kui kasutate sünteetilist vaha, siis alumisel pildil, vasakul pool, on näha, milline peaks välja nägema kerel õige kogus vaha. Kui olete kerele kandnud sarnase koguse, nagu alumisel pildil paremal pool, siis olete vaha kogusega liialdanud. Kui kasutate karnaubavaha, siis võiks kogus jääda alumisel pildil oleva "Õige" ja "Vale" vahele. Hea näide karnaubavaha optimaalsest kogusest on välja toodud ülemisel pildil oleval Acura RSX-il. Kui kasutate üles-alla ja paremale-vasakule tehnikat vahatamiseks, siis on liigse vahakogusega raske liiale minna.
Piisavalt ja üleliia autovaha.
 
 
Auto vahatamisel ei ole mõtet vaha kogusega kerel liialdada. Enamlevinud müüt räägib, et mida rohkem, seda parem. See ei pea paika. Siinkohal tooks näite, mille puhul on tegemist ilmselge vaha raiskamisega:
Näide, kuidas ei tohi autot vahatada
 
Mida paksem kiht kerele kanda, seda kauem vaha kuivab ja seda raskem on vaha pärast autolt maha saada. Tegelikkus on see, et vaha eemaldamise lõpuks jääb värvkatte peale õhuke kaitsekiht. Pole vahet, kas kandsite esialgsel vahatamisel paksu või õhkõrna kihi. Ei ole mõistlik vaha raisata ja oma elu raskemaks teha.

4) Kui kaua vaha kuivab?

Üks tüüpilisemaid vigu, mida auto vahatamisel tehakse, on see, et sama kiirelt kui vaha kerele pannakse, võetakse vaha kerelt ka maha. Kui juba selline aeganõudev tegevus ette on võetud, siis võiks ikkagi kõik kasutegurid maksimaalselt ära kasutada. Kui pakendil on kirjas, et vaha eemaldada suvel 5-15 minuti pärast ja talvel veel hiljem, siis seda ei tasu alati sõna-sõnalt võtta. Autovaha.ee meeskond vahatas ühte autot 2016. aasta oktoobri lõpus, kui välistemperatuur oli 4 kraadi garaažis, mis oli soojenduseta ja niiske. Vaha oli eemaldamiseks valmis alles 1-2 tunni pärast, sõltuvalt sellest, millal milline detail vahaga kokku tehti.
Vastus küsimusele "Kui kaua vaha kuivab?" peitub tegelikult viies erinevas teguris:
1) Õhutemperatuur (Suvel kiiremini, talvel kauem)
2) Autokere temperatuur (Mida soojem autokere on, seda kiiremini kuivab)
3) Õhuniiskus (Mida väiksem õhuniiskus, seda kiiremini)
4) Tuul (Mida suurema kiirusega tuul, seda kiiremini kuivab)
5) Vaha tüüp ja omadused (Karnauba, tahke vaha, vedel vaha, sprey vaha)

 

5) Kuidas kontrollida, kas vaha on piisavalt kuiv?

Vahal ei pea laskma täielikult ära kuivada, vaid vaha peab ära "kuivama". Kuidas seda kontrollida? See ei ole üldse raske ülesanne. Selleks on vaja puhast sõrme, millega korra üle vahatatud auto libistada (küünega mitte kraapida!). Siinkohal peab ära mainima, et "näputesti" tulemus oleneb ka vaha tüübist ja sellest, kui tugevalt näpuga kerele surutakse. Üldpõhimõte jääb ikkagi samaks. Parim viis on teha kohe alguses üks test ja mõne aja pärast teine. "Näpuetsti" tulemuste kohta annab selgitust järgnev pilt:
Näputest auto vahatamisel
 
 
Siinkohal peaks tähele panema, et vaha ei ole mõistlik liiga kauaks kerele jätta. Kui jätate vaha kerele 24 tunniks, siis see on juba liig. Suvel (20 kraadi) võiks vahal lasta kuivada kuskil 10-30 minutit, sõltuvalt siis faktoritest, mis on välja toodud neljandas punktis: "Kui kaua vaha kuivab?" Liiga pikalt vaha kerel hoides võib tulemuseks olla ebaühtlane pind ning laigud. Muidugi oleneb palju ka vahast ja selle omadustest. Autovaha.ee-l pole ühegi Soft99 autovahaga seda mure veel esinenud, et auto oleks pärast vahatamist laiguliseks jäänud. Laigud tekivad siis, kui autot vahatakse otsese päikesevalguse käes.
Vaha kuivamise ja "kuivamise" vahe seisneb niiskuses. Täielikult ära kuivanud vaha ei ole siiani probleeme veel tekitanud. Täielikult ära kuivanud vahakihi miinuseks on vaha eemaldamine, mis võib võtta kauem aega. Nõuetekohaselt autot vahatades ei tohi vaha olla liiga niiske ja liiga kuiv, vaid vahepealne nagu ülemisel pildil.
Kui alustasite vahatamist auto katusest ja lõpetasite näiteks alumiste küljekarpidega, siis võib juhtuda, et katus on piisavalt "kuiv", kuid küljekarpidel olev vaha peaks veel "kuivama". Kuna mustust koguneb kerel alla poole rohkem, siis auto alumisel poolel oleva vaha nõuetekohane "kuivamine" on rohkem tähtsam kui ukselinkidest ülevalpool oleva vaha "kuivamine". Siinkohal on mõeldud auto külgi, mis pahatihti määrduvad kõige esimesena. Mõnikord isegi vahatakse igapäevaselt kasutuses oleva auto uksi ja tagastanget topelt. Eesmärgiga, et need kohad oleksid tugevamalt kaitstud.
Lastes vahal rahus nõuetekohaselt "ära kuivada", tagab see tulevikus kiirema ja mugavama auto pesemise ning kaitsekiht kestab kerel kauem. Vaha ei kahjusta auto värvikihti, vaid teeb sellele pigem head. Nagu vanasõnagi ütleb: "Tark ei torma". Siinkohal tuletame uuesti meelde, et lugege kindalasti kasutusjuhendit kuna poleeriva toimega vahad või pastad võivad olla sööbiva toimega ja neid ei tohi liiga kauaks kerele jätta.
 

6) Mahavõtmine

Kui auto vahatamise protseduur on nii kaugele jõudnud, et vaha on ilusti "ära kuivanud", siis järgmine samm on mikrokiudlapiga "kuivanud" vaha kerelt eemaldamine. Selles protseduuris pole midagi keerulist. Võtke mikrokiudlapp ja hõõruge "kuivanud" vahakiht lapile. Siinkohal juhiks tähelepanu sellele, et oleks mõistlik varuda mitu lappi. Kui kasutada liiga väikse pindalaga ja lühikeste mikrokiududega lappi, siis "kuivanud" vaha koguneb lapile kiiremini. Kui mõni koht pole korralikult ära "kuivanud", siis kandub lapile rohkem "liiga toorest" vaha. Liiga pehme lapi kasutamine, ei pruugi samuti protseduuri lihtsamaks teha. Liiga pehmed lapid ei taha vaha endasse korjata vaid jätavad suurema osa kerele. Soovitame kasutada nõuetekohaselt vaha eemaldamisel kvaliteetset mikrokiudlappi ja omada ka tagavaraks mõned lapid.
Autoexpress.co.uk eksperiment "Fusso Coat" vahaga
 
 
Pärast "kuivanud" vaha mikrokiudlapiga mahavõtmist kinnitub vahakiht kerele edasi. Kui olete auto ära vahatanud ja soovite saada veelgi pikemaajalisema tulemuse, siis proovige, et auto 24 tunni jooksul vihma või voolikuga vett ei saaks. Järgmisel päeval, kui vaha sees olevad osakesed on korralikult kerele kinnitunud, on läige ja vett tõrjuv efekt veelgi parem. Talvel, kui temperatuur on madal ja niiskust rohkem, soovitaks isegi 2-3 päeva kerel vee, lörtsi ja lumega mitte kokku puutuda. Lõpptulemust on kindlasti silmaga meeldiv imetleda. 
 Vahatatud Acura RSX-il peegeldus
 
 
Vahatatud Acura RSX
 
 
Näide sellest, kuidas tõrjub vett Autovaha.ee poolt pakutav toode "Fusso Coat"
"Fusso Coati" mudatõrjuvus

 

Edasine on juba puhas sõidurõõm...

Plaanite autot pesta?

10.01.2017
Plaanite autot pesta?

Kuidas autot õigesti pesta?

 

 

 

 

 

 

Vajalikud vahendid?

Selleks, et auto laitmatult ja edukalt puhtaks pesta läheb vaja:

1) Aiavoolikut. Juhul, kui omate survepesumasinat, siis see on pluss, kuigi ilma selleta on ka võimalik väga edukalt auto ära pesta

2) Kohta, kus saab vajadusel auto palava päikse käest varju ajada 

3) Autošampooni (Juhul, kui plaanite autot pärast pesu vahatada, siis soovitame kasutada puhastava toimega autošampooni)

4) Kahte anumat

5) Autopesukinnast või švammi

6) Seadet ja vahendit eelleotuspesu tegemiseks

 

NB! Juhul, kui plaanite pärast pesu autot vahatada, siis võib juhtuda, et "Autot puutumata pesu" tuleb vahele jätta. Tänapäeva eelleotusvahendid (üldiselt bensiinijaamades müüdavad käsipihustid) võivad kerele jätta "rasvase" kihi. Autovaha kanda "rasvase" kihi peale ei ole hea mõte. Testige eelleotusvahendit eelnevalt mõne detaili peal. Tehes eelleotust "Neutral Shampoo Creamy Type" autošampooniga, seda mure ei teki. 

Kui plaanite eemaldada kerelt ka pigi, siis soovitame auto vahatamise läbi viia alles peale ühte kuni kahte autopesu pärast pigi eemaldamist. Juhul, kui Teil on olemas puhastava toimega autošampoon, siis sellega võib "rasvase" kihi eemaldamisel kasu olla. Kuid siinkohal ei tasu unustada, et pigi eemaldamiseks mõeldud vahendid on erinevad ning tulemust on raske ette ennustada. 

 

Kuidas peaks välja nägema pesemise protsess?

1) Autot puutumata pesu

2) Auto puutumisega pesu

3) Kuivatamine

4) Vajadusel auto vahatamine

Enne pesu veenduge, et Teil pole sõrmuseid või muid ehteid, mis võiksid kahjustada auto värvkatet. Samamoodi võiks üle vaadata ka riietuse. Püksirihma pannal võib vägagi palju autovärvile kahju teha. Jätake auto kindlasse kohta, soovitavalt päiksevalguse ees ära varju. Ärge kunagi kasutage auto pesemiseks vana T-särki ning ärge kasutage jõe-, järve-, mere- või tiigivett.


Mikrokiud pesemiskinnas
 
 

1. Samm: Autot puutumata pesu

Kui auto on tolmune või must ja kui hakata kohe pesema kinda või švammiga, siis on tulemuseks mustusega värvkatte hõõrumine ja sellega värvkattele pinnakahjustuste tekitamine. Esimeseks eesmärgiks peaks olema auto pesemine, ilma, et autot ise väga puudutama peaks. 

Puutumata pesu esimene etapp on eelleotuspesu. Selle tegemiseks võib välja pakkuda järgnevad kolm varianti:

A) Võib kasutada aianduspoodides müüdavat aiapritsi (mürgiprits). Kui selline mõte tundub algul naljakas, siis proovige mõni selline prits leida autotarvete poest... Juhul, kui leiate, siis maksab see kuskil 200€. Mürgipritsiga on võimalik sooritada eelleotuspesu ning pritsid ei maksa palju. 


Aiaprits
 
 

B) Soetada väike survestatud pritsipudel, mis on mõeldud käsitsi kasutamiseks.


Survestatud pritsipudel

 

C) Soetada vooliku otsa püstol, ehk spetsiaalne pritsipudel.


Püstol
 
 

Eesmärk on ikkagi üks ja sama. Kui valida kolme eelneva varaindi puhul, siis peaks esmalt kodutööd tegema. Kui valida soodsam seade siis võib juhtuda, et kvaliteetse toote asemel võib saada mänguasja, mis ei vii eesmärki edukalt ellu. Aiapritsi puhul peaks kindlasti veenduma, et tüüs oleks õige suurusega. Tegelikult on aiaprits kolmest eelnevast variandist kõige kehvem. Juhul, kui teil on mõni selline juhuslikult olemas, ja soovite seda autopesul kasutada, siis see on täiesti OK vahend, millega eelleotus läbi viia. Pestke anum eelnevalt korralikult puhtaks.

Balooniga eelleotuspesu


Survestatud pritsipudeliga võib juhtuda see, et protseduur võtab kauem aega. Kui tuleb pidevalt survet juurde pumbata, siis see on aja, vaeva ja energiakulu. Survetatud pritsipudeli eelis aiapritsi eest on see, et üldiselt tekib sellega rohkem vahtu.


Survestatud pritsipudeliga eelleotuspesu
 
 

Püstoli eelis on see, et sellega tekib kõige rohkem vahtu ja tänu sellele püsib vaht autol kauem peal, seega võtab ka rohkem mustust maha. Püstoleid on erinevaid ning osad sobivad isegi survepesumasina vooliku kinnitussüsteemi otsa.


Püstoliga eelleotuspesu
 
 

Eelleotusvahendit valides peaks ka tähele panema kuidas reageerib aine vahaga. On  vahendeid, millega saab võtta vana vahakihi maha ja on vahendeid, mis on vahasõbralikud. Siinkohal peaks silmas pidama seda, mis on Teie eemärk.

Kui auto on vahukatte all, siis võiks anda ainele aega toimiseks. Kindlasti lugege eelleoutusvahendi kasutusjuhendit. Liiga kaua vahu all olevale autole ei pruugi see hästi mõjuda. Pärast eelleotust võiks tavalise veega vahu maha pesta. 

Selleks on hea kasutada kas survepesurit või siis suurema survega aiavoolikut. Alustage pesu katusest ja liikuge ülevalt poolt allapoole. Pidage meeles, et survepesuriga autot liiga lähedalt pestes on oht kahjustada värvkatet. 30-50 cm on täiesti normaalne pesemiskaugus autost (sõltuvalt siis atmosfääridest/bar-idest). Eesmärk on maha saada suurem mustus. Mida võimsam pesur, seda rohkem mustust on võimalik maha saada. Siinkohal ei tasuks liiga julgeks ka minna, sest liiga tugeva survega võib lakikihti kahjustada. Kuid ainult survepesurist jääb ikkagi väheks.

 

2 Samm: Auto puutumisega pesu.

Kui Teil on olemas kaks anumat, siis esmalt veenduge, et nendes ei ole sodi või nad pole endale garaažis seistes tolmu sisse kogunud. Peske anumad korralikult puhtaks enne kasutamist. 

Kui ühel anumal on olemas ka sõel, siis see teeb kasutamisel ainult head. Sõelaga anum jätta mustuse leotamiseks ning teise anumasse segada kuum vesi koos autošampooniga. 

Juhul, kui kasutate puhastava toimega autošampooni, siis võite antud autošampooni kasutada kui kontsentraati.

Siinkohal tuletame meelde, et Jaapani vaha sisaldavad autošampoonid ei ole konsentraadid (ei ole mõeldud veega kokku segamiseks). Jaapani kultuuris on omane, et autošampoon kallatakse otse kinda või švammi peale (kokkuhoidlik mõtteviis). Pärast seda aetakse kinnas või švamm vahtu ja alles siis hakatakse autot pesema. Soovitame lugeda kasutusjuhendit enne toote kasutamist.


Anum leotamiseks ja anum autošampooniga
 
 

Edasine näeb välja nagu autopesu ikka. Alustage autopesu katusest ja liikuge allapoole. Siinkohal me ei soovita Teil auto katusele ronida. Kuid siiski osades peredes harrastakse selliseid võtteid auto pesemiseks. Eks igaüks otsustab ise...


UK kollase meedia täht Chloe Khan pesemas oma autot
 
 

Valige endale kindel suund. Kui teete auto katusel ringe, siis see ei tee värvkattele head. Liigutage kinnast või švammi katusel pagasiruumist kapoti poole ja vastupidi. See on vajalik selleks, et kui juhuslikult peaks autot kriimustama, siis on kriime tulevikus kergem eemaldada. Peale selle näeb auto kauem värske välja. Tehes kinda või švammiga ringe on kriimude eemaldamine hiljem juba aeganõudvam tegevus.

Pärast katusepesu kastke kinnas või švamm loputusanumasse, et mustus saaks valguda anuma põhja. Mida rohkem kinnast või švammi anumas liigutada, seda rohkem mustuseosakesi selle pealt maha tuleb. Pärast seda pistke kinnas või švamm korra anumasse kus on autošampoon ja jätkake protseduuri. Juhul, kui kasutate Jaapani autošampooni, siis kallake kindale või švammile uus kogus šampooni. Pärast seda ajage kinnas või švamm vahtu ja jätkake protseduuri. Liikuge edasi autoklaasidele ja sealt edasi kapoti ja pagasiruumi peale. Nii peabki detail-deitali haaval terve auto üle käima. 

Liikudes edasi auto külgedele võiks auto jagada kahte ossa. Kõik mis jääb ukselinkidest ülespoole ja kõik mis jääb ukselinkidest allapoole. Kuna suurem mustust kandub sõidu ajal auto külgedele ja tagapamprile oleks selline strateegia pesemisel vajalik. Neid detaile peaks pesema viimases järgus. Pärast külgede ja tagapampri pesemist võib ette võtta kohad, mida enamus inimesi tavaliselt ei pese. Täpsemalt võiks avada bensiiniluugi ja selle sisemuse ka korralikult puhtaks teha.


Bensiiniluuk
 
 

Sealt oleks hea edasi liikuda uste juurde ja need korra lahti teha, et ukseraamide vahele kogunenud tolm ja mustus maha pesta. Kuid hoogi ei tasu sellega sattuda...


Näide sellest, kuidas Indias sisepesu tehakse
 
 

Järgmiseks võiks liikuda küljeparpide juurde. Need on tavaliselt kõige mustemad osad ning autot puutumata pesu ajal võiks karpidele ka rõhku panna. Pestes küljekarpe peaks veenduma, et kinnas või švamm ei puudutaks maapinda, sest niiske kinnas või švamm võtab väga edukalt enda külge mustuse.

Viimaseks jätta veljed. Velgedele kogunevad nii mustuseterakesed kui ka piduritolm. Korralik veljepesu võtab aega ning kui on soov ka veljed korralikult puhtaks saada, siis tuleb natuke vaeva ka nägema.

Juhul, kui autol on pigitäpid peal, siis selles etappis on õige aeg need ära eemaldada. Juhul, kui plaanite pärast pesu autot vahatada, siis me ei soovita pärast pigi eemaldamist seda teha. Pigipesu jätab kerele üldiselt "rasvase" kihi ning selle kihi peale vaha kanda ei ole mõistlik tegevus. Võib juhtuda, et "rasvase" kihi saab pärast pigi eemaldamist puhtaks Jaapani autošampooniga. Kuid seda peab eelnevalt testima ja katsetama, sest pigi eemaldamiseks mõeldud vahendeid on erinevaid ja nende reageerimist puhastavate vahenditega ei tea ette ennustada.

 

3 Samm: Kuivatamine

Selleks, et auto edukalt ära kuivatada ei ole mõtet auto päikse kätte viia. Kui soovite pärast pesu autot vahatada, oleks hea, kui veetilgad ei kuiva auto peal ära. Nii jäävad veeplekid autole ja lõpptulemusena jäävad need vahakihi alla. Kui sissekuivanud veetilgad vaha alla jäävad, siis nendest saab lahti alles siis kui vaha on maha kulundu. Kasutades pikemaajalist vaha võib see kaua aega võtta. Kui kasutada kvaliteetset vett imavat lappi, ei võta kuivatamine kaua aega. Võib kasutada ka klaaside kuivatamiseks mõeldud silikoonist vahendeid. Nendega peab ettevaatlik olema ja veenduma selles, et auto kerel ei oleks mustuse terasi. Kui väiksed mustuse või tolmu terakesed jäävad silikoonist puhastaja vahele, siis sellega tõmmatakse kerele kriime juurde.


Auto kuivatamine mikrokiudlapiga

 

4. Samm: Vajadusel auto vahatamine

Kui olete auto täielikult puhtaks pestnud siis võib edasi liikuda vahatamise juurde. Näpunäiteid leite järgnevast blogipostitusest: "Kuidas näeb välja õige auto vahatamine?"

Mis vahe on naturaalsel ja sünteetilisel autovahal?

20.12.2016
Mis vahe on naturaalsel ja sünteetilisel autovahal?

Naturaalne vs sünteetiline autovaha

 

 

 

 

 

 

Naturaalne autovaha (Karnaubavaha, Carnauba wax

Karnauba on üks esimesi autovaha tüüpe, millest sai auto vahatamise kultuur alguse. Karnaubavahal on mitmeid eeliseid ja eripärasid. Seda tüüpi vaha sobib inimesele, kes kollektsioneerib autosid või käib nendega näitustel. Omades Ferrarit või Lamborginit, oleks see just kõige õigem vaha, mida auto peal kasutada. Kui juhuslikult Ferrarit ei oma, siis karnaubavaha võib ka väsinud ilmega autole väga värske tulemuste luua. Kuid kõik oleneb värvkatte seisukorrast. Mõnikord on mõistlikum ette võtta poleerimine. Minnes tagasi karnaubavaha juurde, siis osadelt pakenditelt võib leida lause: "100% natural product." Kas tõesti ikka 100% naturaalne?

Karnauba palmipuud
 
 
Karnauba autovahas, võrreldes teiste vahadega, kasutatakse naturaalseid komponente kõige rohkem. Vaha valmistatakse Brasiilia palmipuu lehtede peale tekkivast naturaalsest kaitsekihist. Algprodukt saadakse kätte lehtede kuivatamise teel saadusd purust mida nimetatakse ka palmipuuvahaks. Palmipuuvaha on omadustelt sarnane mesilasvahaga, kuid enne töötlemist esineb palmipuuvaha puruna mis koosneb tükkidest. Puru jahvatatakse ning pulber segatakse hiljem kokku erinevate õlide ja keemiliste ainetega. Parim kooslus on 1/3 palmipuuvaha ja 2/3 muid aineid. Lõpptulemusena valmib kreemjas produkt, mida saab juba autole kanda. Üldiselt, mida suurem kooslus palmipuu aineid vahapurgis on, seda kallim on ka vaha. Kui vahapurgi peal on kirjas, et tegemist on 100% naturaalse tootega, siis selle all mõeldakse pigem seda, et autovahas on kasutatud puhtaid Brasiilia palmipuuvaha osakesi, mitte seda, et autovaha ise oleks läbinisti naturaalne.
Palmipuuvaha algproduktid
 
 
Tänu naturaalsetele komponentidele laseb karnauba sisaldusega vahakiht auto värvkattel hingata. Siinkohal saab tõmmata paralleele kingade viksimisega. On olemas kingavikse, mis ei lase jalal viksitud kingas hingata ja vastupidi. Mida naturaalsem viks, seda meeldivam jalal kingas olla on.
Karnaubavaha kaitseb edukalt lämmatava päikse eest, mis tähendab, et tumedat värvi auto salong ei lähe palava suveilmaga tapvalt kuumaks. Mis muidugi ei tähenda, et autos võiks sellisel juhul hoida lapsi ja koeri kui kiirelt poes on vaja käia! Ohutus ennekõike! Kokkuvõtvalt kaitseb karnaubavaha UV kiirguse (värvi pleekimine), kuumuse, niiskuse ning oksüdeerumise eest ja on seejuures keskkonnasõbralikum kui sünteetiline autovaha. 

Tume Jaguar palava päikse käes
 
 
Karnaubavahaga kehtib reegel, mida paksem kiht, seda rohkem läiget. Kuid siinkohal ei tasu kogusega üleliia priisata, sest teatud maalt edasi enam efekti juurde ei tule. Kui kere pole eelnevalt poleeritud ja värvkattel on näha päiksevalguse käes palju imepisikesi kriime (hologramm), siis karnaubavaha suudab need kriimud ära peita.
Kriimude peitmisel võtab karnaubavahaga kere töötlemine kindlasti kauem aega kui seda teha sünteetilise autovahaga. Karnaubavaha nõuab auto vahatamisel pikemat ja põhjalikumat rakendamist, et vaha saaks korralikult kerele hõõrutud.
Siiski, kriimude peitmisega oleks tegemist sel juhul ajutise lahendusega. Kuigi tulemus on kindlasti vägev, siis tasuks arvestada sellega, et sünteetilised vahad kestavad siiski kauem. Juhul, kui autoga tegelemine on südamelähedane, omate hobiautot ja hindate vahamaailmas klassikat, siis karnaubavaha sobib Teile kindlasti kõige paremini. 
Uunikum Mercedes-Benz
 

Sünteetilised autovahad

Sünteetilistest vahadest

Kui sõna sünteetiline võib mõne inimese ära ehmatada, siis tasuks temalt küsida, kumb mootoriõli on auto mootorile parem? Kas mineraalne või sünteetiline? Sünteetilisel autovahal on eeliseid karnaubavaha ees ning nende kohta tasuks enne eelarvamuse tekkimist uurida. Sünteetilist autovaha on kergem kerele kanda, need kestavad kerel kauem ja nendes pole midagi naturaalset. Mõnikord kutsutakse sünteetilisi autovahasid ka antikarnaubadeks. Neid valmistatakse polümeeridest, mis võivad koosneda paljudest sünteetilistest osakestest mis on omavahel seotud.
Molekulid
 
Kui sünteetilist vaha kanda autole, siis see moodustab tiheda ja tugeva kihi värvkattele. Kui karnaubavaha nii öelda sulab värvi sisse, siis sünteetiline vaha jääb pigem värvkatte peale. Sünteetiline autovaha moodustab kerele justkui kaitsekilbi, mis on läikiv ja libe (mõnikord siidi ja sameti vahepealne efekt). Kui kvaliteetse karnaubavaha austaja vaatab sünteetilise vahaga vahatatud autot, võib ta öelda, et sellel pole seda soojust ja sügavust mida naturaalse autovahaga on võimalik saavutada. 
V
anasti oli auto vahatamine aeganõudev ja raske tegevus, kuna enamus autovahad olid karnauba baasil valmistatud ja ei sisaldanud vaha pehmendavaid komponente. Tänapäeval on sünteetiliste (samas ka karubanat sisaldavate) vahadega toimetamine muutunud kergemaks ja meeldivamakas tegevuseks. 
"Fusso coat"iga vahataud auto
 
 
Mida aeg edasi, seda populaarsemaks on sünteetilised autovahad muutunud. Osadele vahadele lisatakse tänapäeval ka lõhnaaineid. Võib juhtuda, et kui sellisest autost mööduda, mis on lõhnaained sisaldava vahaga vahatatud, võib tunda näiteks mustika lõhna. Sünteetilise autovaha kasutamise põhiline eesmärk on ikkagi vastupidavus. Kui karnaubavaha võib kesta kuni kolm kuud, siis sünteetilised autovahad kestavad tavaliselt neli kuni kuus kuud ja spetsiifilisemad vahad (Fusso Coat 12 Month Wax) kuni aasta. Vahakihi kestvuse kohta leiate vasuse siit. Vahakihi kestvus oleneb ka aastaajast. Kui auto peab läbima suuri vahemaid ja läbisõit on aastas suur, siis on sünteetiline vaha kindla peale minek.
Karmides tingimustes liiklus
 
 

Erinevad sünteetilised vahad

Sünteetilisi vahasid on kolme tüüpi: 
1) Vedel (liquid)
2) Tahke (hard wax)
3) Sprei
 
Vedelal kujul vahasid on kergem peale kanda, kui tahkeid vahasid, kuid need ei kesta kerel nii kaua kui tahked vahad. Kõige rohkem kasutatakse vedelaid vahasid masinaga poleerimisel. Vaha sisse lisatakse kraanoleid, mis teevad poleerimise protseduuri efektiivsemaks. Kui rääkida poleerimisest, siis poleerimiseks mõeldud vahasid nimetatakse rohkem pastadeks.

Tahkeid vahasid kantakse peale käsitsi. Eelis on pikaajalisus. Kui võtta vedelal kujul püsivaha ja tahkel kujul püsivaha, siis tahkel kujul olev vaha kestab reeglina samades tingimustes ja oludes kerel tükkmaad kauem enne kui maha kulub.

Spreivahasid kasutatakse rohkem uute autode peal. Spreivahade miinuseks on see, et need ei kesta väga kaua. Spreivahasid soovitatakse pesukordade vahel peale kanda kui auto on eelnevalt tahke vahaga ära vahatatud. Selline tegevus pikendab kerel oleva tahke vaha eluiga.

Siinkohal võiks välja tuua ka kuumvaha. Neid saab autole peale kanda nii-nimetatud "mündipesulates". Kuid millise struktuuriga üldse kuumavaha on? Vaha efekti tekitab silikooni sisaldav vedelik, mida kerele kantakse. Tegemist on ikkagi kiirvahaga. Kui valida, kas kvaliteente püsivaha mis kestab kerel pikalt või pärast igat mündipesu 1 euro eest kuumvaha, siis pikemas perspektiivis on kokkuhoidlikum kvaliteetne püsivaha. Kokkuhoid tuleneb sellest, et püsivahatatud auto pesemine muutub mündipesulas kiiremaks ja seega ka soodsamaks.
Tahke vaha ja vedel vaha
 
 

50/50, ehk pooleldi naturaalsed ja pooleldi sünteetilised vahad.

Kui ei suudeta valida naturaalse ja sünteetilise vaha vahel, siis on olemas ka alternatiiv. On olemas autovahasid, mis on poolsünteetlised (samas ka poolnaturaalsed). Nende vahade eelis on see, et nad kestavad natuke kauem kui suure karnauba sisaldusega naturaalsed autovahad ja jätavad naturaalsema ja soojema läike kui sünteetilised autovahad. On olemas ka vahasid, mis on 100% sünteetilised ja jätavad karnaubaga sarnase tulemuse. Siinkohal meenub vanasõna: "Kellele ema, kellele tütar." Igaüks võib leida tänapäeval vastavalt oma vajadusele ja oma sõidukile parima lahenduse. 
Kokkuvõtvalt võib öelda, et vastavalt vajadusele tuleks valida ka autovaha. Kas eesmärk on talvele vastu minna sünteetilise autovahaga või siis suvel minna kohtingule ja avaldada muljelt vastassugupoolele karnaubavahaga kaetud autoga. Siinkohal ei tasu unustada, et ka kaherattalised mootorsõidukid on hooaja alguses ja lõpus hea ära vahatada.
Kui tõesti ei suuda karnauba, sünteetilise ja isegi poolsünteetilise vaha vahel valida, siis üha rohkem ja rohkem kasutajaid, pimestava sära saavutamiseks, vahatab kõigepealt sünteetilise autovahaga ja seejärel kannab selle peale karnaubavaha. Eelis on see, et kui karnaubavahaga saavutatav läige peaks mõne aja pärast maha kuluma, siis on selle all juba tugevam kiht olemas, mis kaitseb värvi.  
Sinine vahatatud auto